Ardreprojektet

 

  Ardre motorn är en Atlas Polar typ T1 Ett (romersk etta), effekt 32 Hkr vid 300 varv/min, motor nummer 13055.
Den är tillverkad vid Atlas Diesel, Sickla i Stockholm.
 
   Motorn köptes till Ardre sågen 1947 och hade tidigare stått i Ljugarn som Elverksmotor.
Troligen har den före Ljugarns tiden varit i drift på fastlandet.
Vikt på motorn totalt ca 7000 kg varav svänghjulet 3700 kg och vevaxeln 500 kg.
Motorn var i drift i Ardre till 1982.
 
   Motorföreningen har i sammarbete med ägaren Lars Olsson och Smeden Ingvar Hansson från Havdhem utfört diverse förberedelsearbeten inför start av motorn.
Första startförsöket misslyckades vilket visade sig bero på otät avgasventil.
Insug och avgasventil samt kolvtoppen rengjordes varefter nytt startförsök utfördes och lyckades.
Motorn gick åter efter att ha stått still sedan 1982.
 
Ägaren Lars Olsson lånar ut motorn till Herrviks motorförening och den skall flyttas till Herrvik.
 
 
                                      
 
 
                                                
 
 
 
 
 
 
 
 
I mars gjordes första försöket att starta motorn här är en intressant film gjord av Hans Blomberg.
 
 
 
 
1 maj startades motorn en sista gång vid Ardre sågverk. En solig eftermiddag 1maj träffades 80-100 personer för att delta i detta  evenemang. Bland blåsippor, vitsippor, korvgrillning och doften av nykokt kaffe och några försök så tuffade motorn igång. Här kommer de första foton:
 
!!
 
 
 
Flytt av Adremotorn
 
Lördagen den 4 augusti plockades svänghjulet bort från motorn. Detta är ett första steg i flytten av motorn till vårt museum.
 

                                     

               Cylindern på väg upp/ut.         Förberedelser för sväng-hjulslyft.      Cylindern.

 

                                                         

                                      

                Svänghjulet med vevaxel.            Svänghjulet ute.                         Cylindern ute.

 

Svänghjulet och cylinder fraktades sedan för mellanlagring i Gammelgarn.

 


 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                              

 

 

 

 

 

 

 

Herrviks Motor © 2012 • Privacy Policy • Terms Of Use